Együtt tanultak az ügyfelekkel

Több mint három évtizede indította a vállalkozást Bergmann Péter és Erzsébet. Óvatosan építkeztek, és mostanára cégcsoportjuk a csaknem 150 munkatárssal közel kétmilliárd forint éves árbevételt tudhat magáénak. Büszkék rá, hogy új ügyfeleik többsége a régiek személyes ajánlásainak köszönhető, és igyekeznek a generáció- és vezetőváltás területén is kialakítani egy olyan modellt, mely példa lehet ügyfeleik számára.

„Mindketten a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán tanultunk, ott ismerkedtünk meg, és másodéves korunkban összeházasodtunk. Pár évvel később Péter a Magyar Kábel Művek főkönyvelője lett, én pedig a főiskolán tanítottam. Volt egy-két megbízásunk, gondoltuk, alapítunk egy céget, ami számlaképes. Kft.-alapításra nem is gondolhattunk, ahhoz kellett volna 1 millió forint. 1990-ben nem volt ennyi tőkénk, ezért betéti társaságot alapítottunk, amihez elég volt az akkori megtakarításunk: 20 ezer forint” – mesél a kezdetekről Bergmann Erzsébet.

Tömegével alakultak a vállalkozások akkoriban, mindenki könyvelőt keresett. Alig egy év múlva rengeteg ügyfelük volt, nemcsak kisvállalkozások, de nagy cégek is. Ehhez persze jól jött, hogy Péter fél évet Ausztriában dolgozott, megismerte az ottani ügyviteli gyakorlatot. Erzsébet első ügyfelei még a főiskolai kapcsolatokból származtak, majd egyre fontosabb és nagyobb szolgáltató partnerei lettek az itthon befektető vállalkozásoknak. Elfogadták, hogy érdemes megérteni a külföldi partnerek üzleti és szakmai gondolkodását, ellesni módszereiket, átvenni a tudásukat. Emellett igyekeztek megtalálni azokat a különlegesebb könyvelési feladatokat, amikhez nem sokan értettek. Így lettek többek között a régiségkereskedők, az utazási irodák és az áramkereskedők specialistái.

Óvatosan építkeztek, az első időkben mindössze hatan dolgoztak az irodában, rajtuk kívül csak egyetemisták és nyugdíjasok. Hogy miért? „Féltem bárkit is elcsábítani egy jó munkahelyről, nem tudtam, meddig és hova tart az új vállalkozói világ” – adja meg a magyarázatot Erzsébet. Egy év után kezdtek csak komolyabban építkezni, általában évente 3 fővel bővült a létszám. 10 év után a Váci úton megszerezték egy irodaház 50%-os tulajdonrészét, ekkor már 30-an voltak. Ma itt több mint 100 ember dolgozik, a cégcsoportban pedig közel 150. „Amikor 20 éves lett a Bergmann Könyvelő Iroda, úgy jártunk a céggel is, mint a gyerekeinkkel. Azt vettük észre: felnőttek. Onnantól egyértelmű lett, máshogy kell már menedzselni a dolgainkat. Korábban mi »csak« szakembereknek tartottuk magunkat, de – némi késéssel – el kellett kezdeni a vállalatépítést. Bár mindig is jobban szerettünk könyveléssel, adózási kérdésekkel – a szakmánkkal – foglalkozni, de muszáj volt lépni. Úgy döntöttünk, hogy nagyvállalatot építünk: növeltük az ügyfélszámot, a munkatársaink számát. Még azon az áron is haladtunk ezen az úton, ha ez rövid távon nem járt a nyereségesség növekedésével. Ez befektetést jelentett a jövőbe” – mondja Bergmann Erzsébet. Szervezetfejlesztésbe fogtak, különböző osztályokat hoztak létre, jogi, könyvvizsgálati, bérelszámolás, ezeket egy-egy osztályvezető irányítja, és alattuk 4 fős csoportok működnek. Ma már önálló kontrolling- és IT-osztály is működik, emellett általános, szakmai és értékesítési igazgató is dolgozik a két tulajdonos mellett.

Elhivatottak, hogy a velük együtt növekvő ügyfeleik a legjobb szolgáltatásokat kapják, és egy komoly szoftverberuházást követően ma már nemcsak számviteli, hanem IT-segítséget is tudnak adni, többek között az automatizálás területén.

Két új dologba is belevágtak. Startra kész a bizalmi vagyonkezelő társaságuk. Mindig zömmel a nagyobb kkv-k, a középvállalkozások irodájának tartották magukat: a bizalmi vagyonkezeléssel azokat a családi vállalkozásokat akarják szolgálni, amelyeknek cégátöröklési, generációváltási, tartalékképzési és vagyonmegőrzési feladatuknak a végrehajtása aktuálissá vált. Nemrég átvettek egy oktatási stúdiót is. Régi tapasztalatuk, hogy nagyon kevés gyakorlati tudással
érkeznek a fiatal kollégák, így a Bergmann Akadémiával a saját utánpótlásbázisuk minőségét is igyekeznek javítani, de az ügyfeleik is minőségibb munkaerőhöz juthatnak.

A legtöbb ügyfelük ma is a régebbi ügyfelek személyes ajánlásainak köszönhető. Minden esetben igyekeznek megnézni az ügyfelet, személyes benyomást szerezni, mielőtt elkezdődik a közös munka. Fontos feladata a kollégáknak a hosszú távon is működő jó kapcsolat kialakítása. Hogy mennyire erős az ügyfélkapcsolat, azt jól mutatja, hogy amikor a Bergmann 20 éves évfordulójára bált szerveztek a Hilton 500 fős báltermébe, azt javasolták nekik, körülbelül 1000 főt hívjanak meg, mert úgyis csak minden második jön el. De ők biztosak voltak benne, hogy elég lesz 500 meghívott, és így is lett: gyakorlatilag minden meghívott részt vett az ünnepségen. Mai napig ezt az egyik legfontosabb elismerésként tartják számon – a sokféle elnyert díjat, szakmai elismerést is megelőzve.

A 2008-as válságot kevésbé, de annak utóhatásait ők is megérezték. Sok ügyfelük nehéz helyzetbe került. „Úgy döntöttünk minden megkeresésre igent mondunk. Nem azok vagyunk, akik kiszállunk a süllyedő hajóból, szolgáltuk azokat a bajba került ügyfeleket is, akik fizetésképtelenek voltak. Ez persze rontotta a céges mutatószámainkat és a munkatársaknak is komoly (túl)terhelést okozott. Hamarosan újra nagyon sok cégnek lesz pénzügyi problémája, ezért is próbálunk a helyzetnek elébe menni” – mondja Bergmann Erzsébet. Nyitottak a nagyobb vállalkozások felé is, a nekik való megfelelés frissítő kihívást jelent a munkatársaknak, és fontos, hogy a nagyobb bevétel az iroda számára is komolyabb biztonságot ad. A nehéz időkben egyre fontosabb a naprakész adatok szolgáltatása és az ezeken alapuló tanácsadás is, illetve egyre nagyobb az igény a kiszervezett főkönyvelői szolgáltatásra.

Hogyan készülnek a távolabbi jövőre? A három gyerekük közül Krisztina a cégben dolgozik, jogász; Péter élete távol áll ettől a pénzügy-szakmai világtól, hiszen elektronikus zenész; Ádám pedig hamarosan végez a SOTE-n.

Sokan megkeresték őket, hogy kívánják-e értékesíteni a céget, de ők nem szeretnék, ha „levennék a Bergmann táblát”. Bíznak benne, hogy a jelenlegi vezetőik jól tudják majd vinni a napi ügyeket, megtérül az elmúlt 20 évben beléjük fektetett nevelő munkájuk. Ők maguk szeretnének visszalépni az operatív vezetői
szerepkörből, és a fejlesztésekkel, a szakmai tapasztalataik átadásával kívánnak foglalkozni, és persze a tulajdonosi kontrollt gyakorolják majd.

„Vállalatot vezetni is együtt tanultunk meg az ügyfeleinkkel, és most sokan ugyanabban a cipőben járnak, mint mi az utódlás területén. Igyekszünk egy olyan modellt kialakítani, osztrák, német és svájci minta alapján, ami számukra is példa lehet” – mondja Bergmann Erzsébet.

Ügyfélportál